donderdag 24 april 2014

De Spartafiel

De Spartafiel. De Spartafiel houdt niet van Sparta, maar ademt en eet Sparta. Sinds enige tijd leef ik samen met een onvervalste Spartafiel. Eigenlijk ben ik op zoek naar lotgenotencontact.

Het leven met de Spartafiel kenmerkt zich door een aantal aspecten. Zo is er de planning van niet-Spartaanse activiteiten in het weekend. Zoals alle lezers zullen begrijpen is er altijd 1 avond/middag die afvalt bij het afspreken met familie en vrienden of bij bijvoorbeeld het bezoeken van een leuke film, leuk festival of concert.

Kortom: ben je jarig op een wedstrijddag? Sorry mensen. Wij komen dit jaar niet. Misschien volgend jaar. Mits het competitieprogramma het toelaat. Komen The Rolling Stones voor (wederom) het allerlaatste concert naar Nederland en spelen ze op vrijdagavond om 20 uur? Jammer Mick Jagger. Wij moeten even overslaan, want Sparta speelt die avond. Als je met ons wil afspreken buiten “Het Kasteel” moeten we een reservering maken voor over 5 maanden. Inmiddels ben ik zover dat ik gewoon mensen uitnodig voor een wedstrijd van Sparta. Dan zie ik ze nog eens. Gelukkig bevinden veel van onze vrienden zich ook binnen Spartaanse gelederen, want anders werd het wel heel karig met onze sociale kring.

Dan wil je ook af en toe nog eens met vakantie. En dan bedoel ik langer dan twee dagen. Als je al geen afspraak kunt maken voor een verjaardag moet je je eens proberen voor te stellen hoe dit in zijn werk gaat. Competitieprogramma ernaast en zoeken maar. Het liefst natuurlijk tijdens zomer- of winterstop, maar ik trek de grens bij met opzet meer betalen voor een vakantie omdat het in het hoogseizoen is. Daarbij ben ik niet een enorme zonaanbidder, dus ik ga liever wanneer de temperatuur van de koperen ploert alweer wat is afgenomen. Compromis zoeken dus. Als er dan al een wedstrijd gemist wordt, dan het liefst geen uitwedstrijd. Probeer dat maar eens uit te leggen aan de mensen van het reisbureau.

“Goedemorgen mevrouw. Wij willen heel graag op vakantie. Sterker nog: we moeten er echt even tussenuit. Nee mevrouw, dan kunnen we niet vertrekken. Nee sorry, dan ook niet. Ik zal u de planning van Sparta en de rest van het Nederlands voetbal doorsturen en dan bel ik u even terug om met u door te nemen welke periode ons het beste uitkomt.” Het reisbureaumeisje met open mond achterlatend. We zijn er dit jaar heel goed uitgekomen. We hebben slechts één wedstrijd gemist! En nu we toch zo lekker bezig waren hebben we het vakantieprobleem voor volgend jaar ook maar gelijk getackeld.

Gelukkig snap ik wel waar de Spartafiel vandaan komt, want ik moet er toch niet aan denken dat ik deze concessies zou moeten doen voor een hobby waar ik zelf niets mee heb. Shit. Hij houdt ook nog van wielrennen .. HELP!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten